© David Maitland

Gjett et mikroskopbilde: Hud fra sjøpølse eller hammerhaiens sædceller?

Væsker, flimmerhår og celler fremstår i glitrende farger og fabelaktige former når forskerne med avanserte mikroskoper viser oss verden i et helt nytt perspektiv. I mikroverdenen kan selv velkjente objekter være vanskelige å kjenne igjen på helt nært hold. Klarer du det?

14. januar 2018 av Stine Overbye & Rikke Jeppesen

Med sin rynkete hud minner den om en grønnsak, og noen arter av det særpregede og gummiaktige havdyret sjøpølse kalles også for sjøagurker.

Sjøpølser har et innvendig skjelett som i stedet for å bestå av benstruktur er redusert til bitte små kalkplater eller  pigger.

Under mikroskopet åpenbarer sjøpølser disse piggene som ligger spredd i den læraktige huden og ligner ankere.

Kalkplatenes utseende varierer fra art til art og antar også andre fascinerende former som hjul eller kroker.

Ved å studere piggenes form kan forskere identifisere arten. De fleste sjøpølser blir 10–30 centimeter, men enkelte arter kan bli over én meter.

FORSTÅ NATURENS VOLSOMME KREFTER med et abonnement på Illustrert Vitenskap