Genspleiset ris tåler tørke, salt og kulde

1. september 2009

Biologer har genspleiset seg frem til en uvanlig hardfør risplante som trives selv under de vanskeligste forhold. Planten tåler tørke i ti dager og et klima som er ti grader kaldere enn vanlige risplanter tåler. Dessuten er planten dobbelt så motstandsdyktig mot salt som andre risplanter. Det betyr at risen kan trives i utpint jord der det ellers er umulig å få frem avlinger. Alt i alt regner forskerne med at genspleisede avlinger kan øke utbyttet med 20 prosent, noe som kan komme bøndene i tørkerammede u-land til gode. Hemmeligheten bak den revolusjonerende risplanten er stoffet trehalose, som finnes naturlig i robuste sopper, bakterier og visse planter. Forskerne satte to trehalosegener fra en kolibakterie inn i risens arvemasse ved hjelp av et fusjonsgen som fikk de to sukkergenene til å smelte sammen. De satte også inn et ”startgen” slik at koden aktiveres først når planten har behov for det.