Genmodifisert avling verner åkeren ved siden av

Genmodifiserte bomullsplanter beskytter også naboåkre med andre typer planter mot skadedyr. Det viser forskning ved Kinas jordbruksakademi i Beijing. Dr. Kong-Ming Wu og hans kolleger gjennomgikk opptellinger av den fryktede bomullsmøllen i Nord-Kina i perioden fra 1997 til 2007. Alt i alt undersøkte forskerne 380 000 kvadratkilometer dyrket mark, et areal like stort som hele Tyskland. Av disse var 30 kvadratkilometer beplantet med bomull som var blitt genmodifisert med insektgiften Bt, som blant annet tar knekken på bomullsmøll. I tillegg var 220 000 kvadratkilometer tilsådd med andre matplanter som soyabønner. Tallene viste at møllen var gått dramatisk tilbake, ikke bare på Bt-åkrene, men også på naboåkrene. Årsaken er at bomullsmøllen eter forskjellige planter avhengig av årstid. Men når en generasjon møll når Bt-bomullen, dør samtlige individer slik at de aldri rekker å skade andre avlinger. I Kina har man tatt prinsippet i bruk for å verne risavlingene.