Gen fra utdødd pungulv vekket opp i musefoster

Hundre år gammelt DNA hentet ut fra pungulv på sprit

1. september 2009

Et australsk musefoster har skrevet seg inn i verdenshistorien. Fosteret inneholder nemlig DNA fra en Tasman-tiger, og man antar at det utfører de samme funksjonene som det gjorde i Tasman-tigeren, som også kalles pungulv. Arten er for lengst utdødd, og det er første gang man har fått DNA fra et utdødd dyr til å ”virke” i et vertsdyr. DNA-et ble hentet ut av tre 100 år gamle eksemplarer av Tasman-tiger som lå på sprit i Museum Victoria i Melbourne, Australia. Da man hadde bevist at DNA-et virkelig kom fra Tasman-tigeren, isolerte forskerne genet Col2a1 og podet det inn i et befruktet egg fra en mus. Dette egget ble deretter implantert i livmoren på en mus, der forskerne har kunnet studere hvordan ”tigergenet” har oppført seg. Det viste seg at genet utfører den samme oppgaven som museutgaven av Col2a1, nemlig å aktivere et annet gen som bidrar til å danne individets brusk og benbygning. Forskerne, som er fra både Australia og USA, jubler uhemmet over DNA-overføringen. Den enestående prestasjonen kan ikke bare brukes til å fastslå på hvilket utviklingstrinn Tasman-tigeren befant seg. Forskerne mener også at metoden kan benyttes til å hente inn ny kunnskap om andre utdødde dyrearter og kanskje til og med bidra til å hindre at andre truede arter dør ut. Tasman-tigeren fantes en gang i store antall, men ble av flere årsaker utryddet. Pelsen var ettertraktet, men pungulv var også et populært mål for skyteglade sauebønder som mistenkte den for å gjøre kraftige innhugg i en raskt voksende husdyrbestand. Den siste Tasman-tigeren døde i fangenskap i Hobart Zoo 7. september 1936.