Gekkoer elsker farget mat

1. september 2009

Nektar er blomsterplantenes lokkemiddel og belønningen til dyrene som bestøver dem. Vanligvis er nektaren fargeløs som vann, og derfor har forskerne lenge undret seg over at det på øya Mauritius i Indiahavet finnes tre blomsterplanter som har enten blodrød eller knall gul nektar. Nå har en gruppe biologer ved universitetet i Zürich i Sveits løst gåten. Det viser seg nemlig at blomstene blir bestøvet av gekkoer av slekten Phelsuma, og disse har et fremragende fargesyn og foretrekker i tillegg blomster med farget nektar. Biologene mener at det er en fordel for enkelte planter å ha farget nektar fordi det skaper sterk fargekontrast til blomsterbladene, og at det kan hjelpe bestøverne – gekkoene – til å se på langt hold hvor mye nektar det er i blomstene. På den måten kan dyrene se på forhånd om det er bryet verdt å avlegge blomstene et besøk. Dessuten har gekkoene på Mauritius sannsynligvis en generell forkjærlighet for sterke fargekontraster. De har ofte selv røde, oransje eller blå tegninger på kroppen som kontrast til den grønne huden, og bruker fargene til å kommunisere med hverandre.