Fugl med værhår

Galleri: Verdens største papegøye

Verdens største papegøye er nattaktiv, kan ikke fly og hekker bare når et bestemt tre setter frukt. I dag overlever uglepapegøyen bare takket være en uvanlig målrettet innsats fra både eksperter og frivillige.

20. februar 2012

Bare 47 fugler. I 1994 var det så få eksemplarer igjen av verdens tyngste papegøye. For 200 år siden var uglepapegøyen en av New Zealands aller vanligste fugler.

Den særpregede papegøyen, som kan veie opptil tre kilo, var trengt tilbake til de mest øde og ufremkommelige delene av landet, og det så ut til at dens skjebne var beseglet.

Samtlige fugler ble fanget inn til reservat

Det bildet har imidlertid endret seg etter at alle fuglene ble fanget og overflyttet til to små øyer, Anchor Island og Codfish Island. Der kan de i dag være i fred for rovdyr som europeiske nybyggere hadde innført til New Zealand, og som på kort tid nesten hadde utryddet fuglene.

Hver fugl vartes opp

På de to øyene oppvarter New Zealands Department of Conservation hver eneste fugl, og metoden ser ut til å virke. Bestanden er i løpet av 17 år nesten blitt tredoblet.

Papegøyen hekker bare hvert tredje år

Det er mildt sagt en utfordring å sikre uglepapegøyens fremtid. Fuglene hekker nemlig ikke hvert år, og på Codfish Island er suksessrike hekkesesonger til og med uløselig knyttet sammen med mengden av frukt på rimutreet – som for det meste bare setter nok frukt til at fuglene kommer i hekkehumør hvert tredje år.

Før hunnene kan bli klare til å oppfostre unger, må de øke vekten med opptil ett kilo fett, og derfor setter biologene opp fôrautomater før hekkesesongen.

Ved fôrstasjonene avleser en elektronisk vekt automatisk vekten til besøkende papegøyer, og radiosendere, som alle fuglene er utstyrt med, avslører samtidig de enkelte papegøyenes ferd.

Når biologene sammenligner informasjonen fra radiosendere og vekter, kan de raskt se hvilke hunner som er klare til å hekke. Ikke-hekkende fugler får ikke lov til å forsyne seg av automatene, for de åpner bare for utvalgte fugler som identifiseres via radiosenderne. x

Overvekt gir hannunger

Hver hunn får også bare tildelt en tilmålt mengde mat for å unngå at hun blir for tykk. Overvektige hunner produserer nemlig flest hannunger, og en skjev kjønnsfordeling er ugunstig for bestandens fremtid.