354 milliarder fluer

Galleri: Fluenes herrer

Hver uke slippes 120 millioner sterile amerikanske sårfluer ut i naturen fra en fabrikk i Mexico, slik at de kan pare seg med ville artsfeller og bekjempe fluens fryktinngytende, kjøttetende larver, som spiser av dyr og mennesker.

4. november 2009

Med fluer skal fluer bekjempes. Det er grunnprinsippet bak en spesiell meksikansk fabrikk i byen Tuxtla Gutiérrez. Der er det siden 1976 klekt ut 354 milliarder amerikanske sårfluer i et forsøk på å utrydde fluens ville artsfeller.

Fluens vitenskapelige navn er Cochliomyia hominivorax, og ute i naturen klekkes larven i åpne sår på levende dyr, og derfra beveger den seg dypt inn i kjøttet hos vertsdyret. Hodet på larven er utstyrt med to sylspisse kroker som den bruker til å hake seg vei innover i kjøttet med.

Ettersom én flue legger 250–500 egg i et sår, kan larvene fortære og ødelegge så mye vev at verten nærmest blir spist opp innenfra og lider en smertefull død – en vond skjebne, som man også har sett skje med mennesker.

Ny fluefabrikk åpner neste år

Den amerikanske sårfluen trives ikke i kaldt klima, men den var tidligere utbredt i blant annet hele den sørlige delen av USA, der den var en alvorlig trussel mot både kveg og vilt. Nyfødte kalver ble ofte infisert med fluens egg gjennom navlestrengen, og mange led en pinefull død. Men i 1950-årene fikk to amerikanske insektforskere en idé.

I første omgang ristet man på hodet over dem, for ingen trodde at ideen deres ville virke i praksis – de foreslo nemlig å å begynne med oppdrett av fluer og gi dem radioaktiv stråling før man slapp dem fri. Strålingen ville gjøre fluene sterile, og uten avkom måtte bestanden langsomt forsvinne.

Enda en fabrikk åpner neste år

Noen forsøk på mindre øyer viste at det ikke bare var tankespinn. Ideen virket også i praksis. Allerede i 1954 lyktes det for eksempel å utrydde fluen fra øya Curaçao, men forsøkene viste også at det er en krevende oppgave å avle så mange fluer.

Det ble derfor tvingende nødvendig å tenke stort. Det ble lagt planer for hvordan område etter område kunne befris for fluen, og på lengre sikt håper forskerne å utrydde Cochliomyia hominivorax helt og holdent. Fluefabrikken spiller en uhyre viktig rolle, for de rundt 350 ansatte har utviklet stor ekspertise i å avle fluene.

Etter hvert er det imidlertid vanskelig å dekke behovet med den ene fabrikken, og det er derfor planlagt å åpne enda en fluefabrikk i Panama neste år.

Utryddes i sør

Selv om fluefabrikken var på banen først i 1976, oppsto selve ideen til å utrydde den amerikanske sårfluen med sterile artsfeller alt i 1950-årene. Siden er fluen langsomt, men sikkert blitt fortrengt i sør. I USA kunne man allerede i 1970 erklære fluen for utryddet, og i 1991 fulgte Mexico.

Nå går ”flue-grensen” i Colombia, der det opprettholdes en buffersone som er så bred at fluene ikke kan passere. Planen er på lengre sikt å utrydde fluen helt og holdent fra det søramerikanske kontinentet, der den blant annet herjer i Brasil, Uruguay og Paraguay.