Forskere kloner selvlysende katter

Nå får man katter som lyser i mørke. Sørkoreanske forskere har manipulert to katter og tilført dem et ekstra gen som forårsaker at de gløder selvlysende rødt over hele kroppen. Forskerne isolerte hudceller fra en hvit tyrkisk angorahannkatt og integrerte genet for det fluorescerende proteinet i cellenes arvemateriale. Deretter ble cellekjernene overført til eggceller i 11 hunnkatter. To måneder senere ble det født to velskapte nøster, og etter 60 dager kunne forskerne se at de lyste rødt over hele kroppen når de belyste dem med ultrafiolett lys i mørke. Forskerne sier at det også er mulig å sette inn andre gener i katter, og at man på den måten kan utvikle eksempelvis dyremodeller for sykdommer hos mennesker.