Forskere finner to nye lemurarter

I en regnskog på Madagaskar har biologene sensasjonelt nok oppdaget hele to nye arter av de sterkt truede lemurene. Under en nattekspedisjon støtte tyske og gassiske forskere på de små krabatene med store øyne, runde ører og lange haler. Og en nærmere granskning av dyrenes atferd og gener har avslørt at det dreier seg om to til nå ukjente arter av dverglemurer. Antallet kjente lemurarter har med dette økt fra 47 til 49. Den ene lemuren er døpt Microcebus lehilahytsara etter lemureksperten Steve Goodman fra USA – lehilahytsara er gassisk og betyr ”god mann”. Goodman-lemuren er ikke svært mye større enn en mus. Den andre nye arten, som fikk navnet Mirza zaza, er omtrent på størrelse med et ekorn.