Forskere bygger bakterie fra bunnen av

Den amerikanske genom-pioneren Craig Venter har tatt et langt skritt i retning av å skape kunstig liv. Han og kollegene klarte nylig å skape verdens første fullstendig kunstige genom av en encellet organisme. Forskerne har kopiert arvemassen til bakterien Mycoplasma genitalium på bare 582 970 DNA-basepar – menneskets genom rommer til sammenligning cirka 3 milliarder. Neste skritt er å sette genomet inn i en tom celle og få den til å dele seg. Lykkes man, er det en prestasjon man ikke har sett maken til etter at livet oppsto for fire milliarder år siden. På lengre sikt er målet å skape en minimumsorganisme, en ”livets kjerne” som kan utstyres med ekstra gener for å utføre bestemte oppgaver, for eksempel fjerne klimagasser fra atmosfæren.