Forskere bruker alge til pakkesel

Amerikanske fors-kere har fått en encellet alge til å oppføre seg som et mikroskopisk pakkesel som tauer gods gjennom vannet og leverer det fra seg der man ønsker det. Pakk-eslene er vanlige grønn-alger av arten Chlamydomonas reinhardtii, og det de frakter, er små kunststoffkuler belagt med et protein som ”klistrer” seg fast til algenes overflate. I naturen vil algene søke mot lyset, men blir lyset for sterkt, vil de svømme bort. Derfor kunne forskerne ved hjelp av en enkel lyskilde dirigere de tungt lastede algene rundt i små vannfylte glassrør frem til steder de pekte ut. Algene viste seg å være svært sterke pakkesler. Selv lastet med ti kunststoffkuler kom de seg frem, og fem kuler re-duserte ikke engang algenes normale svømmehastighet. Fors-kerne antar at algene med tiden kan brukes som biologiske motorer i ørsmå maskiner innenfor nanoteknologi.