Fjell bugner av truede arter

Nye undersøkelser avslører at en fjellkjede i Tanzania er en zoologisk gullgruve

1. september 2009

Kilimanjaro er Tanzanias mest berømte fjell, men noen mindre naboer i Eastern Arc Mountains har nå også fått litt å skryte av. Det er nemlig der man finner den største konsentrasjonen av truede arter i verden, lyder konklusjonen til WWF, Verdens Naturfond, etter en ny undersøkelse. Hittil har forskerne påvist hele 96 virveldyrarter i fjellene, arter som bare lever i dette området i verden og følgelig kalles endemiske arter. Blant disse finner man arter av solfugl, kameleon og storøyd øremaki – en liten apeart. Også mange insekter lever utelukkende i Eastern Arc Mountains. Forskerne har for eksempel registrert 43 endemiske arter av sommerfugler. Plantelivet er også særegent, hele 800 plantearter finnes bare der. Det gjelder blant annet planter vi dyrker innendørs i potter, som for eksempel Sankt Paulia. De endemiske artene lever i 13 skoger som i alt dekker et område bare litt større enn halve Akershus fylke. Bare to andre steder i verden er det håp om å finne en så stor konsentrasjon av forskjellige arter, nemlig på New Zealand og Madagaskar. Eastern Arc Mountains har eksistert i 30 millioner år, og trolig har den lille fjellkjeden vært dekket av skog hele tiden. Derfor har dyre- og planteartene fått overleve og utvikle seg i et vanlig og stort sett uendret miljø gjennom ekstremt lang tid uten å bli påvirket av de samme kontinuerlige geologiske og klimatologiske endringene som resten av jordkloden. Artsrikdommen er imponerende, for faktisk er hele 70 prosent av den opprinnelige skogen i området borte. Mange av artene hører også til i kategorien truede, blant annet hele 71 av de 96 virveldyrartene. Noen av dyrene som lever i området, har til nå vært helt ukjente for forskerne. Så sent som i fjor oppdaget forskerne en helt ny apeart. Det var kipunjiapen som lever i trærne og ligner på mangabeyapen. Imidlertid har DNA-analyser påvist at kipunjiens nærmeste slektning er bavianen.