En liter havvann rommer 20 000 arter

Vannprøver gjør artsmangfoldet ti ganger større enn forventet

1. september 2009

Sjøvannsprøver fra åtte forskjellige steder i Atlanterhavet og Stillehavet viser at det finnes opptil 20 000 ulike arter av mikroorganismer bare i en eneste liter sjøvann. Innsamlingen av prøvene inngår i det verdensomspennende marinbiologiske forskningsprosjektet Census of Marine Life (CML), og biologene som analyserte prøvene, ble overrasket over artsmangfoldet. De hadde ventet å finne maksimalt 2000 arter. Prøvene er hentet inn på havdyp fra 550 til 4100 meter og ved høyst forskjellige havtemperaturer – fra den iskalde Nord-Atlanteren til glovarmt vann ved undersjøiske vulkaner. Likevel er mange av artene gjengangere i prøvene. Noen få arter utgjør flertallet av organismene, men i tillegg til artene som dominerer, myldrer det av forskjellige mer eller mindre sjelden forekommende organismer. Fordelingen forundrer forskerne, for hvis det bare er noen få organismer av en bestemt art, hvorfor er da arten i det hele tatt til stede? Forklaringen kan rett og slett være at de sjeldne artene produserer viktige stoffer til de dominerende artene, eller at de fungerer som en slags organismer ”på vent”, det vil si at de venter på å ta plassen til en dominerende art hvis livsbetingelsene skulle endre seg dramatisk i deres favør. Basert på analysen av de nye prøvene, anslår biologene ved CML at det finnes 5–10 millioner ulike arter av mikroorganismer i verdens hav. Til nå har bare ca. 5000 av dem fått vitenskapelig beskrivelse. Målet med CML går ut på å kartlegge alle havlevende arter og deres utbredelse innen 2010.