Ekstra øye ser lys

Firfislens tredje øye gir innsikt i synets utvikling

1. september 2009

Evolusjonsbiologer har lenge undret seg over hvordan virveldyrs uhyre komplekse øyne har utviklet seg fra tidligere tiders mer primitive øyne. Men nå gir nye studier av firfislens såkalte tredje øye innsikt i øyets aller tidligste utvikling. Mange krypdyr har lysfølsomme celler i huden som kan reagere på lys og mørke, men hos firfislene er cellene utviklet til en form for øye med linse og en slags netthinne. Det tredje øyet sitter i pannen midt mellom firfislens to vanlige øyne og hjelper dyret med å skille mellom dag og natt. På den måten blir det lettere for den vekselvarme firfislen å regulere kroppsvarmen til riktige tidspunkter. I firfislens tredje øye fant forskerne to lysfølsomme proteiner, som også finnes i pigmentet i de avanserte øynene hos virveldyr, og som reagerer på henholdsvis blått og grønt lys. Dessuten fant man et såkalt G-protein, som også finnes i de lysfølsomme cellene hos kamskjell. Fordi G-proteinet dermed finnes hos både virveldyr og virvelløse dyr, trekker forskerne en konklusjon om at den fjerne felles forfaderen til de to dyregruppene trolig hadde et primitivt øye som kan minne om det tredje øyet til firfislen.