Egen plantevæske trekker dyr i døden

De kjøttetende kannebærerne utsondrer en uvanlig slimete væske som fester seg stadig bedre til byttet jo raskere det prøver å bevege seg. Ny fransk forskning viser dette. Til nå har kannebærerne vært regnet som en av de passive kjøttetende plantene. De lokker byttet til seg med en søtaktig nektar, men kanten og innsiden av kannen er glatte slik at dyret glir ned i en enzymholdig fordøyelsesvæske når det lander på planten. Da de franske biologene la maur og fluer i væsken, druknet alle sammen, mens i sammenligning hele 95 prosent kom seg opp av vann. Videoopptak viste biologene at det ikke var væskens kjemi, men de elastiske egenskapene som holdt dyrene stadig fastere i takt med at de prøvde å bevege seg.