Drontegrav funnet på Mauritius

Biologi I en myr på øya Mauritius i Indiahavet har noen mauritiske og nederlandske forskere sensasjonelt nok funnet flere hundre fossiler av dronte – en kalkunstor fugl som ikke kunne fly og som døde ut allerede på 1600-tallet. Drontefossilene er fra 2000 til 3000 år gamle og omfatter foruten mange knokler også nebbrester. Ikke mange museer har i dag bevarte rester av dronte. Særlig nebbene er meget sjeldne og finnes bare i få eksemplarer. Biologene jubler over funnet som de håper kan kaste lys over drontens levesett som man vet svært lite om. Myren virker som en tidslomme fra lenge før menneskene gikk i land på øya. Landgangen kostet dronten dens eksistens fordi dyrene menneskene hadde med, plyndret drontens reir, og dronten selv, som var tillitsfull overfor mennesker og ikke kunne fly, var et enkelt og fristende bytte for jegere.