DNA-test finner ny tiger

Isolerte områder skaper selvstendige arter

1. september 2009

En ny undersøkelse viser – i hvert fall på papiret – at situasjonen er litt bedret for den sterkt truede tigeren. Forskerne har delt tigeren inn i åtte underarter, hvorav tre er utdødd. Den nye undersøkelsen fastslår at det likevel ikke bare er fem underarter igjen, men faktisk seks. Undersøkelsen er basert på analyser av DNA fra blod, hår og hud som var samlet inn i felten eller hentet fra beslaglagte trofeer. I alt ble 134 ulike individer undersøkt; et imponerende antall når en vet at det bare finnes ca. 7000 tigrer igjen i hele verden. Man antar at alle verdens tigrer nedstammer fra en felles stamfar som levde for knapt 100 000 år siden, og ved å sammenligne DNA fra blant annet mitokondriene kunne forskerne sette sammen et genetisk stamtre som avslørte de ulike underartenes innbyrdes slektskap. Resultatene viste at den indokinesiske tigeren bør registreres som to atskilte underarter. Denne tigerarten lever på Malayahalvøya og nordover gjennom Thailand, Kambodsja, Vietnam, Laos og Burma til grensen mot Kina. Men populasjonen på Malayahalvøya avviker så sterkt genetisk at man nå vil skille den ut som egen art og heretter kalle den Malayatiger (for tiden kalt jacksoni). I takt med at bestanden er blitt spredt over flere mindre enklaver, er dyrene blitt så isolert fra hverandre at DNA-stoffene ikke blander seg med hverandre.