Eodromaeus

Forskere får nytt syn på dinosaurenes utvikling

Funnet av en ny liten rovdinosaur kalt Eodromaeus viser at dinosaurene brukte overraskende lang tid på å utvikle seg til giganter

30. august 2011

Et nesten komplett skjelett av en liten rovdinosaur, Eodromaeus, kaster nytt lys over dinosaurenes utvikling. Dyret levde i våre dagers Argentina for 230 millioner år siden – like etter at de første dinosaurene begynte å rusle rundt på Jorden.

Eodromaeus sprang rundt på to ben som den enorme etterfølgeren Tyrannosaurus rex, men veide bare cirka 5 kilo og hadde selv bare nådd en voksen person til knærne. Den har imidlertid de samme trekkene: lange ben, kraftige kjever, sabellignende tenner og kraftige klør på ”hendene”.

Dette samt bekkenets form får forskerne, med professor Paul Sereno ved University of Chicago, USA, i spissen, til å hevde at den er i svært nær slekt med den mye senere T. rex. Sereno og kollegene uttaler nå at linjen av rovdinosaurer går helt tilbake til dinosaurenes opprinnelse.

Argentine desert

Ny dino sammenlignes med Eoraptor

Forskerne sammenligner også Eodromaeus med en annen liten tobent dinosaur, Eoraptor, som man tidligere antok var rovdinosaurenes stamfar. Noe som altså viste seg ikke å stemme. Eoraptor mangler nemlig viktige rovdinosaurtrekk og er snarere en tidlig stamfar til de enorme langhalsede planteeterne som Diplodocus, sier Sereno. Han fastslår at alle linjene av dinosaurer nedstammer fra små tobente dinosaurformer som først etter lang tid utviklet seg til giganter som T. rex og Diplodocus.

En vanlig oppfatning blant paleontologer flest går ut på at dinosaurene raskt ble dominerende og fortrengte de fleste andre dyregruppene på Jorden. Men Sereno mener nå at dinosaurene i mange millioner år ble presset og holdt nede av andre og større fortidsdyr. Først da disse dyrene døde ut, lå verden åpen for dinosaurenes epoke.