Bruker soppene selv penicillin til noe?

Sopp og bakterier produserer neppe antibiotika bare for vår skyld. Hva bruker de det til?

1. september 2009

Penicillin, streptomycin og en lang rekke andre antibiotika som i tidens løp har reddet utallige menneskeliv, er produkter fra stoffskiftet hos sopper og bakterier. Men vi vet ikke sikkert hva organismene selv bruker dem til. Noen forskere tror at antibiotika rett og slett er avfallsprodukter uten noen praktisk funksjon, men de fleste mener at det ligger mer bak produksjonen av de ofte kompliserte molekylene. Den enkleste forklaringen er at organismene bruker stoffene for å beskytte sin næring. Bakterier og sopper lever av å bryte ned dødt organisk materiale, og ettersom de ikke kan skjule denne næringen, kan de i stedet holde andre organismer unna ved å utskille giftige stoffer. Resultater fra laboratorieeksperimenter støtter denne teorien, men den har vært umulig å få bekreftet i naturen. Dessuten er jordbakterier ofte resistente mot antibiotika, og det svekker hypotesen. Endelig utgjør de organismene som utskiller antibiotika, bare en liten del av det samlede antallet, så man kan lure på hvordan de andre beskytter næringen. Riktignok produserer de også kompliserte molekyler, men tilsynelatende uten antibiotisk virkning. En annen mulighet er som nevnt at de antibiotiske stoffene er avfallsprodukter, dannet i stedet for det normale stoffskifteproduktet, fettsyrer, som i siste instans ville gjøre organismene ”overvektige”. At antibiotika tar livet av visse konkurrenter om næringen, er i så fall bare et heldig tilfelle for organismene, og dermed også for oss mennesker.