Blomstene bruker kronbladene som paraply

Forskerne har lenge visst at formen på en blomst har betydning for bestøvningen. Nå har biologer bl.a. ved universitetet i Wuhan i Kina oppdaget at treet ved navn Davidia involucrata også bruker kronbladene som paraply. For millioner av år siden var slekten dominerende, men i dag er det bare én enkelt art igjen. Treet blir 20 meter høyt og vokser i fjellene i Kina. Blomstene har to store hvite kronblader rundt hodet, og derfor har treet fått oppnavnet lommetørkletreet på engelsk. Biologene ville undersøke om blomster-bladene bare tiltrakk seg insekter eller også ga ly mot regn. Forskerne gjorde forsøk med 16 trær i blomst og gikk inn for å manipulere blomstens utseende. Noen blomster ble ribbet for blader, andre ble utstyrt med grønne eller hvite blader av papp. Etter både insektbestøvning og regn ble de levedyktige pollenkornene telt opp. De hvite blomstene ble bestøvet, men verken de bladløse eller de pappbladede fikk insektbesøk. Det viste seg samtidig at selv om de bladløse blomstene hadde like mange pollenkorn som de pappbladede, var spiringsevnen betydelig forringet og altså skadet av regn.