Blomst sprer pollen med rekordfart

En amerikansk blomst, som bare er et par millimeter høy, har vist seg å slå alle rekorder for hurtighet blant planter. Foldet sammen som en katapult fra middelalderen åpner blomsten seg og utløser en ladning pollen på under ett millisekund når et stort insekt, f.eks. en humle, tramper på den. Det er den amerikanske forskeren Joan Edwards og hennes kolleger som med høyhastighetskameraer har oppdaget blomsten canadisk hønsebærs ekstraordinære evner. Blomsten er f.eks. langt raskere enn den kjøttetende venusfluefangeren, som bruker 100 millisekunder – eller 200 ganger så lang tid – på å kvitte seg med pollenet. Canadisk hønsebær slipper pollenet med så voldsom kraft at pollenpartiklene påvirkes med så mye som 2400 G. Det er over 300 ganger så mye som mennesket kan tåle, og det betyr at pollenkornene slynges opptil en meter vekk fra blomsten. Planten klarer oppgaven ved å spenne katapulten til bristepunktet med væske og samler dermed opp kinetisk energi som en fjær.