Blir det tomt for oksygen?

”Vi blir stadig flere dyr og mennesker på kloden, og vi forbrenner stadig mer fossilt brensel. Betyr det at oksygeninnholdet i luften vi puster inn, vil falle i de kommende årene?”

Jordatmosfæren inneholder enorme mengder oksygen. Selv om det for hvert år blir flere mennesker og dyr på kloden, og selv om vi forbrenner mer olje og kull, vil det bare skje ganske små endringer i atmosfærens oksygeninnhold, som ligger på omkring 21 prosent. Det blir stadig flere mennesker og husdyr i verden, og de forbruker store mengder oksygen, men alle munnene blir mettet av en ekstra planteproduksjon som skaper like store mengder oksygen som vi forbruker – forbruket og produksjonen av oksygen er med andre ord stort sett i likevekt. Men regelen gjelder ikke for forbrenning av olje, kull og gass. I de siste tiårene har vi forbrent enorme mengder fossilt brensel, og siden år 1800 har atmosfærens innhold av karbondioksid økt fra 0,028 til 0,036 prosent, noe som kan ha bidratt til å endre Jordens klima. Selv om en tommelfingerregel sier at naturen bruker like mye oksygen som den danner karbondioksid, har det økte oksygenforbruket nesten ingen innflytelse på atmosfærens oksygeninnhold. Det er så enorme mengder oksygen i luften at det ekstra karbondioksidet har ført til et fall i atmosfærens oksygeninnhold på mindre enn en promille.