Bjørnedyr overlevde to ukers romferd

Usårbare dyr tåler varme, kulde, løsemidler og kosmisk stråling

1. september 2009

Bjørnedyr er ikke bare noen av de minste flercellede dyrene som finnes – med en størrelse på bare 0,05–1,25 millimeter – de er også blant de aller mest hardføre. Nå har forskerne påvist at de også takler kosmisk stråling som ellers i høyeste grad er dødelig. Mikrodyrene ble pakket ned i en beholder og sendt ut i rommet med den russiske romkapselen Foton. Etter oppskytingen ble beholderen åpnet, slik at dyrene var uten vern mot kosmisk stråling de 14 dagene ferden varte. Tidligere forsøk på Jorden har vist at de robuste bjørnedyrene tåler det aller meste. Det skyldes at de kan tørke helt inn og innta en spesiell dvaletilstand, kalt kryptobiose, der de ikke har noe målbart stoffskifte. I denne dvaletilstanden kan de kokes, fryses ned til 272 °C, utsettes for radioaktiv stråling, plasseres i vakuum eller senkes ned i sterke løsemidler uten å ta skade av det. Etter romferden tok forskerne ut en prøve på 18 dyr. Allerede etter et kvarter kviknet det første dyret til. I alt overlevde 80 prosent av dyrene den ubeskyttede turen i universet, noe som tilsvarte overlevelsesraten i kontrollgruppen som ikke var med på romferden. Eksperimentet har vidtfavnende perspektiver fordi det viser at liv i form av små robuste skapninger kan spre seg i universet, for eksempel ved hjelp av meteoritter.