Bille bruker bakterier for å produsere antibiotikum

Naturen er full av fascinerende eksempler på samarbeid, og nå har forskere i USA oppdaget enda et. Det er den amerikanske furubarkebillen Dendroctonus frontalis som allierer seg med en bakterie for å sikre larvene tilgang på mat. Billen lever i barken på furutrær der den legger eggene i tunneler den har boret ut. Den legger også fra seg en matpakke i form av sopp som vokser og kan høstes av larvene etter klekking. Men farene truer – i form av en midd som også legger egg i de samme tunnelene og dyrker en annen sopp til sitt avkom. Denne soppen vokser hurtigere og ville utkonkurrert soppen til barkebillen, hadde det ikke vært for en bestemt bakterie. Cameron Currie ved Harvard University har nemlig oppdaget at billen samarbeider med en til nå ukjent aktinobakterie som angriper middens sopp med et nytt antibiotikum, mycangimycin. Hvis slikt samarbeid er vanlig hos insekter, kan det føre til utvikling av kanskje flere nye former for antibiotika.