Bier koker i hjel ubudne gjester

Veps som vil prøve å invadere kubene til biene i Asia, kan regne med å bli hilst varmt velkommen. Minst to arter på det fjerne kontinentet har utviklet et dødelig våpen mot ubudne gjester: De samler seg i kuleformede formasjoner rundt vepsene og dreper dem med sin egen kroppsvarme. Vepsen er honningbienes verste fiende fordi den trenger inn i bikubene der den stjeler bienes larver som den fôrer sine egne unger med. Vepsen er mye større enn biene, og ofte kan flere tusen bier risikere å miste livet i åpen kamp mot en enkelt veps. Men den kinesiske biologen Tan Ken og hans kolleger ved Yunnan Agricultural University har oppdaget de asiatiske bienes hemmelige våpen. Når en veps lander ved kuben, samler det seg 20–30 veps rundt den. På grunn av bienes kroppsvarme kommer temperaturen midt i flokken opp i ca. 45 °C, og det er nok til å drepe vepsen. Biene er mer hardføre og tåler opptil 51,8 °C. Til nå har biologene trodd at biene drepte vepsen ved å stikke den til døde, men ved hjelp av sensorer målte forskerne temperaturen i svermen og avslørte på den måten bienes dødbringende hete.