Biene kveler vepsen

Biene setter seg på vepsens pustehull og blokkerer oksygentilførselen

1. september 2009

Honningbiene på Kypros kan uskadeliggjøre veps ved å kvele dem. Oppdagelsen er gjort av biologer ved Aristoteles-universitetet i Thessaloníki i Hellas. Vepsene hører til honningbienes verste fiender fordi de går til angrep på kubene. Det er likevel sjelden at biene bruker brodden for å forsvare seg mot inntrengere. I stedet går de til angrep på de uvelkomne gjestene ved å presse seg sammen rundt dem. Deretter begynner biene å vibrere med musklene slik at temperaturen rundt vepsen stiger til over 50 °C og den etter hvert dør av heteslag. Men noen vepser er varmetolerante, og mot dem må andre våpen tas i bruk. På samme måte som andre insekter får også vepsen tilført oksygen gjennom porer i bakkroppen, som er knyttet til et indre rørsystem. Og de har muskler i bakkroppen som de kan gjøre pumpebevegelser med for å presse luft inn og ut av porene. Til forskjell fra andre insekter er vepsen utstyrt med store skjell som dekker bakkroppen og åpnes og lukkes i takt med pumpebevegelsene. Forskernes forsøk viste at biene utnytter dette oksygentilførselssystemet til å drepe veps som takler varme. De klumper seg sammen oppå og rundt inntrengerne som dermed ikke klarer å åpne eller stenge oksygentilførselen. Forskerne utstyrte fire veps med kiler slik at oksygentilførselen var sikret, mens fire andre veps måtte klare seg uten. Biene brukte i snitt 124 minutter på å avlive en veps med kiler, mot bare gjennomsnittlig 57 minutter på å ta livet av en veps uten kiler. Forskerne tror at biene bruker en kombinasjon av kvelning og overoppheting for å uskadeliggjøre veps som er varmetolerante.