Bakterier lager gull

Det har lenge vært en gåte hvor de små gullkornene man finner i jorden og i vassdragene kommer fra. Nå har geologer ved Cooperative Research Center for Landscape Environments and Mineral Exploration i Australia funnet tegn på at gullet kan være skapt av bakterier. På små gullkorn fra australske gullgruver fant geologene et tynt lag bakterier som er resistente mot tungmetaller. Bakteriene fantes ikke ellers i omgivelsene. I eksperimenter der bakteriene ble satt til vekst i en giftløsning av gullklorid (AuCl4), overlevde de giftstoffet og utskilte gull som avfallsprodukt i prosessen. Derfor tror man at de hardføre bakteriene danner gullkorn i vannoppløst gull på samme måte som polyppdyr danner korallrev av kalk under vann.