Artene myldrer frem i Sørøst-Asia

På ti år er det funnet mer enn 1000 nye dyr og planter i Mekong-deltaet

1. september 2009

Selv om det ikke finnes flere hvite flekker på verdenskartet, finnes det ennå noen uutforskede steder. Ikke minst gjelder det området langs Mekong, der det ifølge en rapport fra Verdens Naturfond dukket opp ikke færre enn 1068 nye dyre- og plante-arter i perioden fra 1997 til 2007. Det dreier seg blant annet om 519 planter, 279 fisker, 88 edderkopper, 88 frosker, 22 slanger og 4 fugler. Blant de 15 pattedyrene som er funnet, er en laotisk fjellrotte, som trolig tilhører en familie som skal ha dødd ut for 11 millioner år siden. Gnageren, som egentlig ikke er noen rotte, men fikk navnet ved en misforståelse, ble oppdaget utenfor en restaurant. Verdens største krabbeedderkopp, med en diameter på 30 cm, og en ny hjorteart er også blant funnene. Det er neppe sikkert at fremtiden vil gi like mange nye oppdagelser, for området på 600 000 km2 trues i stigende grad av gruve- og skogsdrift. Mange av de sjeldne artene blir også betraktet som delikatesser på mange lokale spisesteder.