Amøbe får hjelp av jordmor

Ny viten om amøbenes formering kan føre til bedre bekjempelse av dysenteri

1. september 2009

En fødsel kan være en tøff opplevelse for nesten alle dyr. Men at de enkle, encellede amøbene også kan ha en hard ”fødsel”, kom som en overraskelse på en gruppe forskere som nylig har avsluttet en rekke undersøkelser av amøbenes evne til å formere seg. Normalt formerer den encellede amøben seg ved bare å fordoble det genetiske materialet og danne to cellekjerner, og deretter snevrer den seg inn på midten, for til slutt å dele seg i to nye og selvstendige organismer. Nå har forskere ved Weizmann Institute of Science i Israel oppdaget at delingen ikke skjer like lett for alle amøber. Noen har rett og slett behov for hjelp til å fullføre delingen. Hos disse amøbene stopper prosessen opp når cellen er snevret inn på midten – den siste strengen som forbinder de to cellekjernene, vil ikke brytes. Hjelpen kommer i form av en naboamøbe som skyver seg inn mellom de to cellekjernene. Det er kjemiske signaler fra den ”fødende” amøben som får naboene til å ile til unnsetning. Forskerne oppdaget det ved å ta en prøve fra væsken omkring en amøbe som var i ferd med å dele seg, og flyttet væsken over i en beholder med andre amøber i. Væsken fikk de andre amøbene til å flokke seg rundt prøven. Forskerne kunne til og med få amøbene til å følge etter en pipette som inneholdt slik væske. Forskerne tror at amøbens kjemiske signal består av en blanding av fettstoffer, sukker og proteiner. Håpet er at kunnskapen på lengre sikt kan brukes til å forhindre amøbedeling, for eksempel ved amøberelaterte sykdommer som dysenteri.