Alle kyr på denne jord – beit mot nord!

Jordens magnetfelt er årsaken til at så godt som alle kyr på beite snur hodet samme vei – mot den magnetiske nordpolen, nord for Hudsonbukten i Canada. Det mener tyske og tsjekkiske forskere som brukte programmet Google Earth til å studere 8510 beitende og hvilende kyr i 308 bølinger fordelt over seks kontinenter. Forskerne så bort fra situasjoner der for eksempel kraftig vind, regn eller sol hadde tvunget dyrene til å endre stilling. I Sør-Amerika og Afrika snudde kyrene hodet mer mot det magnetiske nordøst, noe som skyldes at de to kontinentene har et svakere magnetfelt. Ifølge forskerne er magnetosepsjon, altså evnen til å oppfatte magnetfelters fluktuasjoner, årsaken til kyrenes atferd. Men hvorfor de snur hodet mot nord, vet forskerne ikke.