solcreme top

Forskere utvikler trygg nanosolkrem

Solkrem inneholder stoffer som kanskje kan føre til kreft. Men forskere har utviklet en nanoteknologisk solkrem som ikke kan trenge inn i kroppen.

19. mai 2017 av Kristian Filrup & Jesper Bindslev

Solkrem beskytter oss mot den skadelige UV-strålingen fra solen, men de aktive stoffene i kremen kan trenge inn i cellene i huden og videre inn i kroppen.

Det viser blant annet forskning fra Yale University i USA.

Stoffene ble funnet i både morsmelk og urin, og mistenkes for å virke hormonforstyrrende. I verste fall kan de være kreftfremkallende.

Men Yale-forskerne har utviklet en såkalt nanosolkrem, som blir sittende på huden i dagevis uten å trenge inn i kroppen.

Farlige stoffer er gjemt i små kuler

Den nye solkremens UV-blokkerende molekyler er pakket inn i kuler som ikke måler mer enn mellom 1 og 100 nanometer.

Kulene danner kjemiske bindinger med proteinene på hudens overflate. Det hindrer dem i å trenge ned i huden, og samtidig blir de ikke skylt av ved en svømmetur.

Forsøk på mus viser at solkremen blir værende på utsiden av huden og forsvinner langsomt i løpet av fem dager. Kremen kan også gnis av med et fuktig håndkle.

Forskerne holder nå på med å søke om tillatelse til å prøve ut nanosolkremen på mennesker.

Fortsett å bruke solkrem

Fram til den nye nanosolkremen kommer på markedet, bør vi fortsette å bruke vanlige solkrem, er rådet fra myndighetene.

Den mulige risikoen ved solkrem er ikke undersøkt fullt ut, mens faren ved UV-stråling er godt dokumentert.