Flere studier viser at dødsfall som følge av hjerte-karsykdommer forekommer 20–40 prosent sjeldnere hos personer som nyter én til tre alkoholenheter per dag enn hos dem som ikke drikker noen ting. Forskerne ved Rochester Medical Center har nå funnet en forklaring på det.
Den nyttige forebyggende effekten skyldes alkoholens påvirkning på signalmolekylet notch som styrer mengden av såkalte glatte muskelceller i arterieveggene. Unødig cellevekst der kan føre til oppsvulming og innsnevring av arteriene, noe som ofte er årsaken til hjerteinfarkt.
Forskerne viste at alkohol i begrenset mengde enkelt sagt sperret notchmolekylets signalvei og dermed reduserte veksten i de glatte muskelcellene.
Effekten ble påvist både i hjertearteriene hos mennesker og i halspulsåren hos mus. Særlig på mennesker var effekten tydelig. Forskerne håper at oppdagelsen vil gjøre det mulig å lage en hjertemedisin med de samme egenskapene som alkohol, men uten bivirkninger. Det kan bli en hjelp for millioner av personer med hjerte-karsykdommer.
Nytt blad: Les blant annet om forskernes nye våpen mot virus og om grekernes demokrati som bygde på slaveri.
Last ned et helt nummer av Illustrert Vitenskap. Det er gratis, du må bare være registrert bruker av illvit.no.
Les hva Illustrert Vitenskaps skribenter Helle og Henrik Stub skriver om universet.
Haier er tilsynelatende villige til å gå svært langt for å få et måltid, også selv om de må ned på havbunnen.
Velg mellom GPS-klokke, værstasjon eller DVD-boks.
Gi et abonnement på Illustrert Vitenskap som gave. 7 nummer koster kr 349,-.