stamceller kørestol TOP

Stamceller redder 71 år gammel kvinne fra rullestolen

En nesten lam kvinne rammet av slag er nå på beina igjen etter å ha mottatt eksperimentell behandling med stamceller. Alle de andre 17 pasientene i forsøket viste tegn på bedring.

8. juni 2016 av Mikkel Skovbo

En 71 år gammel amerikansk kvinne har reist seg fra rullestolen etter et eksperiment foretatt av forskere ved Stanford University.

– Hun kunne bare bevege sin venstre tommelfinger i begynnelsen av forsøket. Nå kan hun gå og løfte armene over hodet, sier professor i nevrokirurgi Gary Steinberg til New Scientist.

De 17 andre deltakerne i forsøket led av lammelser i armer og bein etter blodpropper og blødninger i hjernen.

Ingen av dem hadde særlig lovende prognoser, men et år etter forsøket opplevde alle bedret mobilitet – syv av dem betydelig bedre.

I gjennomsnitt opplevde de et fremskritt på 11,4 poeng på en skala fra 0 til 100.

Stamceller reparerer hjernen

Hjerneforskerne som sto bak forsøket, tok ut stamceller fra beinmargen til friske personer og modifiserte dem i laboratoriet til å uttrykke et gen ved navn Notch1.

Genet er kjent for å få hjernene til småbarn til å utvikle seg.

Da forskerne sprøytet inn opp mot ti millioner av disse stamcellene i forsøkspersonenes motorikksenter og de områdene av hjernen som var skadet, begynte hjerne å gjendanne seg selv.

– Vi tror stamcellene gjør hjernen mer som en småbarnshjerne, som kan reparere seg selv veldig effektivt, sier siger Gary Steinberg.

Nytt forsøk med stamceller på vei

Stanford-forskerne vil nå prøve behandlingen i et større forsøk med 156 deltagere.

Stamcellenes virkning skal undersøkes nærmere, sammen med bivirkninger som hodepine, kvalme og i ett tilfelle væskeansamling i hjernen.

Resultatene forventes om to år.

Hva er stamceller?

Stamceller er kroppens universalceller eller reservedeler.

Alle danner dem på fosterstadiet, og de kan dele seg i det uendelige og erstatte mange forskjellige typer celler, f.eks. nerve-, blod- og muskelceller.

Det er stamcellenes fortjeneste at huden heler når vi har skåret oss, og at skjelettdeler vokser sammen igjen når de er brukket.

Ved å manipulere med stamcellene i kroppen eller ta dem ut og programmere dem i laboratoriet kan forskerne få stamceller til å prestere mye mer enn den naturlige yteevnen.