Stem cells 2014/12

Stamceller opphever lammelser

Genmanipulerte stamceller kan få lamme muskler til å bevege seg igjen.

6. august 2014

Forskere kan sannsynligvis snart kurere flere nervesykdommer, for eksempel lammelser, ryggmargsskader og epilepsi ved å stimulere genmanipulerte stamceller med lysimpulser.

Stamceller kurerer lammelser hos mus

Leger ved King’s College i London har allerede brukt den nye metoden til å kurere lammelser hos mus. I et testprosjekt satte de inn et såkalt algegen, som skaper lysfølsomme proteiner, i stamceller fra et musefoster. Deretter utviklet forskerne stamcellene til å bli motoriske nerver som sender signaler mellom ryggmargen og resten av kroppen. De justerte cellene ble satt inn i bena på mus der nervebanene var skåret over.

Da forskerne etter fem uker belyste nervene med blått lys, var det reaksjon å spore i musenes benmuskler.

Behandling med stamceller er mindre smertefullt

I dag får de fleste lamme hjelp gjennom elektriske impulser, men lysmanipulasjon er på langt nær så smertefullt. I første omgang vil forskerne konsentrere seg om å hjelpe folk med lammelser med å trekke pusten. Det er en overkommelig oppgave fordi åndedrettet bare involverer én muskel.

ORDBOKEN

Stamceller er umodne celler i tidligste stadium. Det betyr at stamcellene potensielt kan utvikle seg til en hvilken som helst av kroppens celler.