Stem cells 15/2014

Kan et foster donere stamceller til mor?

Kan en gravid kvinne få stamceller fra fosteret? Og kan de reparere skader i kvinnens kropp?

22. september 2014

Under svangerskapet utveksler mor og barn celler med hverandre gjennom morkaken.

Undersøkelser har vist at oppimot 80 prosent av alle mødre som nettopp har født en gutt, har celler med det mannlige Y-kromosomet i kroppen, som altså kommer fra barnet. De fleste cellene sirkulerer i morens blod og blir fjernet av immunforsvaret i løpet av få timer. Men noen fester seg i morens vev der de vokser og blir en varig del av henne.

Celler fra flere generasjoner

Det motsatte kan også skje: Barnet kan bære noen av morens celler og til og med gi dem videre til sitt eget barn. På den måten inneholder alle mennesker celler fra flere generasjoner. Undersøkelser av mennesker og forsøk på rotter har vist at blant annet morens lever, nyrer og skjoldbruskkjertel kan inneholde celler fra barnet, og at de nye cellene fungerer på samme måte som morens egne celler.

Vandrende stamceller

Forskerne tror at stamceller har strømmet gjennom morkaken til organet hos moren, som trolig var skadet. Barnets stamceller kom henne til assistanse og utviklet seg etter hvert til nettopp den celletypen som trengtes for å utbedre skaden.

Cellebyttingen mellom mor og barn kan også føre til autoimmune sykdommer hvis morens immunforsvar angriper de fremmede cellene. En undersøkelse blant 20 kvinner som alle hadde født en sønn og var blitt syke i skjoldbruskkjertelen, viste at 12 av dem hadde en skjoldbruskkjertel som inneholdt mannlige celler. Hos de åtte med friske kjertler fant forskerne ingen spor etter mannlige celler.

Naturens egen behandling med stamceller

En gravid kvinne kan ta imot stamceller fra sitt ufødte barn gjennom morkaken. Stamcellene vandrer til morens organer som leveren og nyrene der de kan reparere vevsskader. Moren får altså en naturlig stamcellebehandling av fosteret.

Fosterets celler gjør mor syk

Noen få ganger vil morens immunforsvar angripe de fremmede stamcellene. Befinner de seg i hjernen, kan moren utvikle sykdommen multippel sklerose.

Sklerose skyldes at nervecellenes isolering blir ødelagt.