Stamceller gir synet tilbake

Nye celler har erstattet syke celler hos ti pasienter med ellers uhelbredelige øyesykdommer. Behandling med stamceller varsler om revolusjonerende fremskritt i fremtidens sykdomsbehandling.

10. mars 2015

Stamceller utretter mirakler

En kvinne som ikke kunne skimte en eneste bokstav på øyelegens forsøkstavle, kan nå uten problemer lese de fire øverste radene.

Det virker som et mirakel, men sammen med 17 andre pasienter tok kvinnen del i et forsøk med stamcellebehandling av to til nå uhelbredelige øyesykdommer.

For over halvparten av deltagerne ble bedringen markant: Plutselig klarte de å lese og skrive, kjenne igjen ansikter, se farger og gå på shopping igjen.

Forsøkspersoner fikk injisert stamceller i øyet

Forsøksdeltagerne led av aldersrelatert makuladegenerasjon, også kalt øyeforkalkning, eller Stargardts sykdom, som er en arvelig øyesykdom.

Begge sykdommene kan føre til kraftig tap av synsevnen eller i verste fall til blindhet.

I forsøket injiserte forskere ved det amerikanske Advanced Cell Technology i Massachusetts stamceller i øyets netthinne, der de friske cellene erstattet de ødelagte cellene.

Ett år etter inngrepet hadde ti av pasientene fått merkbart bedre syn, mens de andre hatt fått stabilisert synet. Attpå til var behandlingen totalt fri for enhver form for bivirkninger.

ILLUSTRATION: Øyelidelser som øyeforkalkning skyldes at nervecellene i netthinnen gradvis brytes ned. Klikk for stort bilde.

src="http://illvit.no/files/bonnier-ill/attach/oeje_no_stor.jpg" align= "left"