ig nobel teaser

Sprø forskning hedres med tullepriser

Ved den årlige utdelingen av Ig Nobel-prisen – Nobelprisens sprø fetter – gjør vitenskapen narr av seg selv og hyller underlig, annerledes og snever forskning.

28. september 2016 av Karine Kirkebæk

For det meste blir vitenskapen tatt veldig alvorlig, og slik skal det være. Men Ig Nobel-prisen er et unntak. Prisen er en parodi på den mer anerkjente svenske storebror.

Formålet med Ig Nobel-prisen er å hylle den forskningen som først får oss til å le – og så får oss til å tenke.

Vinnerne blir belønnet med hele 10 billioner dollar – men av den verdiløse varianten fra Zimbabwe. Det gir et hint om den ironiske tonen som preger prisutdelingen.

Prisen i biologi

Prisen i biologi gikk til Charles Foster, som har levd i det fri som både grevling, oter, hjort og fugl. Han ga ut boken «Being a Beast» om dette.

Han deler prisen med engelskmannen Thomas Thwaites – også kjent som geitemannen. Han laget seg noen spesielle proteser som gjorde at han kunne gå på alle fire og leve som en geit i Alpene. Det korte livet på falske hover hadde sitt opphav i et ønske om å ta fri fra livet som menneske, og senere skrev han boken «GoatMan» om opplevelsene.

Prisen i økonomi

Bak forskningen som ga prisen i økonomi står en gruppe forskere fra New Zealand, som har undersøkt «personligheten til stein» ut fra et salgs- og markedsføringsperspektiv.

Prisen i fysikk

I et samarbeid på tvers av grenser har forskere fra Ungarn, Spania, Sverige og Sveits sett nærmere på både øyenstikkere og klegger.

Forskerne fant ut at klegg helst ville suge blod fra hvite hester, og at øyenstikkere er veldig tiltrukket av sorte gravsteiner.

Prisen i kjemi

Vinneren av prisen er den tyske bilprodusenten Volkswagen. De får prisen for å ha funnet opp biler som forurenser mindre – når de blir testet.

Prisen er en sarkastisk kommentar til skandalen hvor Volkswagen jukset med utslippet av NOx-partikler dieselbilene de lager.

Prisen i medisin

Tyskerne får også prisen for medisin. Forskere fra Universitetet i Lübeck har funnet ut at hvis det klør på venstre arm, kan du lette kløen ved å se deg i et speil og klø på det samme stedet på den høyre armen.

På den måten trenger du ikke klø direkte i et sår.

Prisen i psykologi

Forskere fra Vanderbilt University i Canada har vunnet denne prisen for forskning om å lyve.

De spurte 1000 løgnere i alderen 6 til 77 år om hvor ofte de løy. Og ifølge forskningen er voksne de beste løgnerne.

Ig Nobels fredspris

Fredsprisen går til en gruppe forskere som har laget en studie av intetsigende kvasifilosofi – «pseudo-profound bullshit».

Prisen i litteratur

Litteraturprisen skal hjem til Sverige, hvor biologen og flueforskeren Fredrik Sjöberg har skrevet et autobiografisk trebindsverk om tilfredsstillelsen ved å samle døde og levende fluer.

Prisen i formering

Bilde: European Urology

Den nå avdøde egyptiske sexologen Ahmed Shafik fikk reproduksjonsprisen for sin studie fra 1993, hvor han kledde opp rotter i bukser av ulike materialer for at se hvordan det påvirket sexlysten.

Rotter i polyesterbukser var minst interessert i sex – kanskje på grunn av den statiske elektrisiteten som kan hope seg opp i polyester.

Prisen i sanseforskning

To japanske forskere vantt prisen i sanseforskning for en grundig studie av om ting ser annerledes ut når du bøyer deg forover og ser på dem mellom beina.