Rødhårede venter længst

Genene avgjør din seksuelle debut

Rødhårede venter lenger enn alle andre før de har sex. En ny undersøkelse viser at det skyldes genene.

28. april 2016 av Babak Arvanaghi

Hårfargen kan ha avgjørende betydning for når du mister møydommen.

Det viser et stort forskningsprosjekt som har avdekket en sammenheng mellom bestemte gener og tidspunktet for den seksuelle debuten.

Forskningsprosjektet har undersøkt sammenhengen mellom seksuell adferd og gener hos 380 000 mennesker fra forskjellige land. De fant i alt 38 gener som påvirket seksuell adferd.

Rødhårede venter lengst

Både rødhårede kvinner og menn har en tendens til å debutere seksuelt senere enn personer med andre hårfarger. Det skyldes genet MC1R, som påvirker hårfargen og altså hvor lenge man befinner seg i den uskyldsrene alderen.

Et annet gen som påvirker debutalderen, heter MSRA. Dette genet gjør også bæreren irritabel.

Det mest avgjørende genet heter CADM2 og er forbundet med det å ta sjanser. Typisk for personer som har dette genet, er at de har mange sexpartnere og at de debuterer i ung alder.

Debut påvirker karakterer og helse

Ifølge forskerne har genene bare 25 prosent av ansvaret for den seksuelle debutalderen. Resten er å finne i sosiale og kulturelle faktorer.

Forskerne håper å kunne bruke denne nye kunnskapen til å bedre helsen blant befolkningen generelt.

Tidspunktet for den seksuelle debuten kan blant annet knyttes til det å ikke mestre skolen og få sykdommer som diabetes, hjerte-karsykdommer og brystkreft.