Astronauten Scott Kellys gener endret seg etter et opphold i rommet. Forskere undersøkte tvillingen Mark for å spore endringene.

© Shutterstock & NASA

Romreiser endrer genene våre

Nasa har sendt en tvilling ut i verdensrommet, mens den andre ble på jorda. Da romfareren vendte tilbake, var genene hans dramatisk endret.

1. februar 2018

En reise til Mars tar om lag et halvt år med den teknologien vi bruker i dag.

Hvis vi snart skal sende mennesker dit, er det viktig å undersøke hvordan rommet påvirker menneskekroppen når vi befinner oss i det mørke vakuumet i lengre tid av gangen.

I mars 2015 sendte Nasa astronauten Scott Kelly til Den internasjonale romstasjonen i 340 døgn, mens tvillingbroren hans, Mark, ble værende på jorda.

Begge to ble undersøkt og fulgt tett gjennom forlø- pet, i håp om at resultatene ville vise hvordan Scott Kelly ble påvirket av oppholdet på ISS.

Nå har de første resultatene av tvillingundersøkelsen begynt å komme, og de viser at oppholdet på romstasjonen har endret på Scott Kellys gener:

Nasas genetikere har registrert en eksplosiv stigning i så- kalt DNA-metylering fra det øyeblikket Scott Kelly ankom verdensrommet.

200.000 RNA-molekyler i blodet til tvillingene Scott og Mark Kelly er forskjellige fra hverandre. Studier skal vise om Scotts romreise er årsaken til forskjellene.

DNA-metylering er en prosess som skrur av og på de ulike genene i DNA-strengen.

I løpet av de 340 døgnene har det oppstått mange tusen små endringer i genene til Scott Kellys.

Genetikerne har ikke registrert disse hos tvillingen hans.

Endringene fortsatte en stund etter at astronauten kom seg ned på jorda igjen, men genene fant raskt tilbake til sitt opprinnelige uttrykk.

Genetikerne håper at de med den nye kunnskapen kan forberede astronauter bedre på lange opphold i rommet, og at de vil kunne komme eventuelle helsemessige problemer i forkjøpet ved å ha utviklet behandlinger på forhånd.

GÅ PÅ OPPDAGELSESFERD I UNIVERSET med et abonnement på Illustrert Vitenskap