nb_u51 trauma

Vonde opplevelser setter seg i genene

Alvorlige traumer som den ekstreme volden de 900 overlevende barna fra massakren på Army Public School i Pakistan opplevde, skaper fysiske endringer i hjernen.

18. desember 2014 av Carsten Nymann

At vi kan bære rundt på dårlige opplevelser fra barndommen resten av livet, vet de fleste.

Men først nylig har forskerne oppdaget at traumer kan kjemisk slå på og av gener i hjernen og dermed endre atferden fysiologisk.

Ved å identifisere hvilke gener som er påvirket av de dårlige minnene, håper forskerne å kunne kurere psykiske lidelser i voksenlivet, f.eks. angst, depresjon og avhengighet.

Kjemi styrer gener i hjernen

Genene forteller hjernens nerveceller hvordan de skal oppføre seg, og fordi den genetiske koden er meislet inn i kroppen fra fødselen av, kan genene ikke endres.

Men livserfaringer gir utslag i kjemiske grupper som lmer seg fast til genene og slår dem på og av, noe som for alltid påvirker hvordan vi er.

Hjernen er endret hos selvmordere

Fenomenet kalles epigenetikk, og hittil har forskerne trodd at epigenomet var låst fra tidlig fostertilstand, men ny forskning viser at de kjemiske avtrykkene også settes senere i livet.

Forskerne har blant annet analysert hjernene hos 12 personer som var utsatt for misbruk i barndommen, og som senere tok livet av seg.

I hjernene fant forskerne identiske endringer som ikke fantes hos personer som døde av naturlige årsaker, og heller ikke hadde vært utsatt for barndomstraumer.