Wasabi stopper aldring
Wasabi

Telomerene – DNA-biter som blir kortere med alderen – er 25 prosent lengre hos folk som spiser wasabi.

Finn den falske nyheten: #2 – Japansk plante stopper aldring

Et nytt forsøk beviser at vi kan forlenge livet med minst 15 år hvis vi spiser mer av den såkalte wasabiplanten.

15. februar 2018

Japanerne har med 83,7 år den lengste forventede levealderen i verden. Og et nytt forsøk gjennomført av John Happer ved Las Vegas Medicine Institute i USA kan ha avdekket hemmeligheten bak det lange livet deres.

Happer undersøkte ni personer og fant ut at cellene hos de fire som spiste mye av den japanske wasabiplanten, viste færre tegn på aldring enn cellene hos de forsøkspersonene som bare spiste litt wasabi.

Plante beskytter DNA-et vårt

Hos wasabispiserne var de såkalte telomerene – DNA-biter som sitter på enden av alle kromosomene våre – omkring 25 prosent lengre enn hos de andre forsøkspersonene.

Telomerene våre blir vanligvis kortere hver gang cellene våre deler seg, og denne prosessen får kroppen vår til å eldes. Wasabi bremser utviklingen og holder oss dermed unge.

Pille skal gi oss 15 år ekstra

De oppsiktsvekkende resultatene, som nettopp er offentliggjort på Happers hjemmeside, betyr ifølge forskeren at vi i gjennomsnitt kan forlenge livet med 15 år.

Happer planlegger nå å utvikle en pille som inneholder det aktive stoffet fra wasabiplanten i konsentrert form.