nb_u20 dadbod

Steinalderfolk ville banket moderne menn

Den utrente mannen har fått renessanse på sosiale medier under begrepet dad bod (akronym for ”pappakropp”). Ifølge forskerne ville moderne sofagriser ligne barn sammenlignet med deres egne forfedre.

12. mai 2015 av Carsten Nymann

Skulle du en dag støte på en 5000–10 000 år gammel forfader, er det angivelig lurt å ta et skritt til siden.

Når det gjelder skjelett, muskler og utholdenhet vil den gjennomsnittlige moderne mannen, hvis statur senest er blitt døpt ”dad bod” (pappakropp), være fullstendig sjanseløs i en direkte konfrontasjon.

Ifølge amerikanske forskere blekner selv veltrente atleter nemlig i sammenligning med jegere, samlere og åkerbrukere fra vår nærmeste fortid.

Alle var terrengløpere

Alison Macintosh ved Cambridge universitet har sammenlignet laserskannede lårbensknokler fra arkeologiske funn med nålevende menn og kvinner.

Hun konkluderer med at en helt vanlig, gjennomsnittlig mannlig jordbruker for 7300 år siden hadde fysikk som tilsvarer dagens utøvere innen disiplinen terrengløp.

Jeger-samlere var rene monstre

Ifølge Macintosh’ kollega Colin Shaw ved universitetets Phenotypic Adaptability, Variation and Evolution Research Group blir bildet enda skarpere hvis vi ser lengre tilbake i tid.

Jeger-samlere som levde for 30 000–150 000 år siden, vandret over store avstander med masse oppakning og var ifølge Shaw langt sterkere enn nåtidens løpere:

”Sammenlignet med oss var folk dengang rene monstre. Hva vi ser i dag er ganske ynkelig”, konkluderer han i en rapport om emnet.

Vår slappe kropp er foreldet