kulhydrater top

Masse karbohydrater får deg til å leve lenger

Steinalderkosthold med massevis av proteiner og lite karbohydrater har de siste årene blitt populært. Men hvis du vil leve lengst mulig, bør du øke inntaket av karbohydrater, viser en ny studie.

6. oktober 2016 av Karine Kirkebæk

Kjøtt, egg, grønnsaker, frukt og nøtter – og null karbohydrater som for eksempel korn og sukker.

Det er mantraet for tilhengere av steinalderkost. Men forskere fra Australia gir nå det motsatte rådet: Spis massevis av karbohydrater.

De har nemlig funnet sammenhengen mellom et stort inntak av karbohydrater og et nesten magisk hormon med navnet FGF21 (Fibroblast Growth Factor 21) – også kjent under navnet «ungdomskilde-hormonet».

Hormon med magiske evner

Hormonet FGF21 har lenge vært veldig interessant for forskere fordi det har flere utrolige evner:

• demper appetitten.

• kontrollerer stoffskiftet.

• forbedrer immunsystemet.

• forlenger levetiden.

Men det er først nå forskerne har oppdaget hva som utløser hormonet i kroppen, slik at det kan utøve magien.

Lite protein og mye karbohydrater

Ved å sette mus på 25 ulike dietter med varierende innhold av karbohydrater, fett, protein og energi kunne forskerne fra Charles Perkins Centre i Sydney studere produksjonen av hormonet i musenes lever.

På den måten kunne forskerne spore opp hvilken type kosthold som utløser mest FGF21.

– Selv om steinalderkost er populært, viser vår forskning at det motsatte er bedre for oss når vi blir eldre, sier forskningsleder Samantha Solon-Biet til ScienceAlert.

Et kosthold med få proteiner og store mengder karbohydrater var nemlig best for å utløse store mengder av FGF21.