blodprop TOP

Tarmen kan gi deg en blodpropp i hjertet

Egg og kjøtt får tarmbakteriene dine til å produsere et stoff som får blodet til å klumpe seg mer sammen – og da kan det oppstå en blodpropp i hjertet.

1. april 2016 av Mikkel Skovbo

Trimethylaminoksid. Smak på ordet.

For bakteriene i tarmen din har smak for å produsere dette organiske stoffet – kjent som TMAO – som forskerne nå har forbundet med blodpropp i hjertet og i blodkarene.

Flere blodplater, større risiko for blodpropp

En ny studie av over 4.000 pasienter offentliggjort i tidsskriftet Cell viser at mer TMAO i tarmene øker kroppens produksjon av blodplater. Og det kan forsterke tendensen til den geleaktige sammenklumpingen av blod kjent som blodpropper.

«Det er bemerkelsesverdig at tarm-mikrober produserer et stoff som kan endre blodplateproduksjonen og risikoen for blodpropp i hjertet», sier forsøkslederen, dr. Stanley Hazen fra forskningssykehuset Cleveland Clinic i USA til ScienceDaily.

Egg og rødt kjøtt er blodpropp-mat

Det er bakteriene i tarmen, sammen med et bestemt matforbruk, som er skyld i misèren.

Når mikrobene i tarmen bryter ned kolin og karnitin – organiske stoffer som særlig finnes i eggeplommer, soya og rødt kjøtt – produserer de økte mengder av stoffet TMAO.

Tidligere forskning har allerede koblet TMAO til økt risiko for hjertesykdommer, men det nytt at aminoksidet har direkte innflytelse på kroppens produksjon av blodplater – og dermed spesifikt på blodpropp.

Hver fjerde dør av blodpropp

Forskerne håper at de nye resultatene kan føre til nye behandlingsformer for blodpropp, og tiltak for bedre kosthold.

Det er hjertesykdommer som tar livet av flest, både blant menn og kvinner, og blodpropp står bak hver fjerde død på planeten.

Blodpropp, åreforkalkning, slag …