runny nose

Hvorfor renner nesen når vi er forkjølet?

Hvorfor må vi finne frem lommetørklet når vi blir forkjølet?

25. januar 2011

En rennende nese er som regel et tegn på at vi er blitt smittet av et virus. Viruset angriper de øvre luftveiene, altså nesen, svelget og bihulene, og derfra trenger det inn i slimhinnene. Der formerer det seg og skaper nye viruspartikler. Samtidig oppstår det en betennelsestilstand, og nesen begynner å renne.

Slimhinnene er en del av kroppens naturlige vern mot virus, bakterier og andre fremmedstoffer som kan trenge inn i og skade kroppen. Slimet kommer fra såkalte gobletceller, og slimets klebende overflate fanger celler og molekyler og hindrer dem dermed i å trenge inn i cellene i luftveiene. I stedet skyves slimet opp av luftveiene og ut i munnen der det svelges. Dessuten inneholder slimet en rekke molekyer, blant annet enzymer, som kan bryte ned bakterier, samt ptoteiner som kan varsle immunforsvaret om viruspartikler som vil trenge inn.

Når betennelsen oppstår, forsterker slimhinnene forsvaret gjennom å produsere mer slim og flere enzymer og proteiner.

Gobletcellene har den utrolige egenskapen at de kan øke slimproduksjonen umiddelbart. Enkelte ganger kan cellene lage helt opptil 500 ganger mer slim. De kan sammenlignes med en trykkboks med barberskum der væsken i flasken blir til skum i samme øyeblikk som den sprutes ut.

Gobletcellene

Gobletcellene er fulle av slim som de skiller ut til luftveiene. Signalet om økt slimproduksjon kommer enten fra slimhinnen selv eller fra fremmedlegemer i luftveiene.