Hvordan kan en celle i kroppen bevege seg?

Hvordan kan kroppens celler bevare sin form og bevege seg uten en fast vegg?

1. september 2009

Planteceller har en stiv vegg av blant annet cellulose, og derfor er en stengel eller en stamme i stand til å stå. Dyreceller er bare avgrenset av en fleksibel og myk membran av fett som ikke gir noen slik støtte. I stedet har disse cellene et godt utviklet indre rammeverk, det såkalte cytoskjelettet, som er et nettverk av proteinkjeder som fyller ut nesten hele cellen. Cytoskjelettet holder cellens form ved like, og fordi mange av proteinkjedene kan trekke seg sammen, er cytoskjelettet også i stand til å få en celle til å bevege seg og forandre form. Cytoskjelettet brukes på samme måte til å frakte partikler rundt inne i cellen. Et RNA-molekyl som er dannet i cellekjernen, kan eksempelvis feste seg til en av cytoskjelettets proteinkjeder som trekker det bort til et ribosom et annet sted i cellen. Der brukes RNA-et som oppskrift for dannelsen av et protein som cytoskjelettet deretter fører bort til cellemembranen der det skal brukes. Når en celle deler seg og kromosomene skal deles mellom de to dattercellene, er det også cytoskjelettet som står for den nødvendige transporten.