immunforsvar

Hvordan fungerer immunforsvaret?

Hvilke celletyper setter kroppen i stand til å bekjempe bakterier?

Flere forsvarsmekanismer jobber tett sammen i menneskets immunforsvar.

De hvite blodlegemene er ”soldatene”, de er alle sammen dannet ut fra de samme stamcellene i benmargen, men deles inn i to kategorier:

1. Medfødt immunforsvar er forprogrammert til å kjenne igjen generelle trekk ved blant annet virus eller bakterier og angriper dem straks de trenger inn i kroppen.

2. Ervervet immunforsvar reagerer derimot ikke den første gangen kroppen blir angrepet. Til gjengjeld husker det fienden og står forsvarsklart foran neste angrepsforsøk. Vaksiner virker blant annet ved å aktivere denne delen av immunforsvaret og beskytte oss mot sykdommer.

Spesialiserte celler beskytter kroppen

Medfødt immunforsvar: Makrofager omslutter og fortærer fremmedlegemer. Naturlige drapsceller kan etse hull i membranen rundt f.eks. kreftceller. Granulocytter dreper bendelorm.

Ervervet immunforsvar: T-dreperceller bekjemper bl.a. virusinfiserte celler med gift. T-hjelperceller aktiverer B-celler. B-celler produserer antistoffer. Antistoffer gjenkjenner bakterier.