Er blindtarmen virkelig overflødig?

Blindtarmen er en marklignende tarmstump på 5–10 centimeter som sitter på den første delen av tykktarmen og ender – som navnet tilsier – blindt. Forskerne har lenge lurt på hvorfor den er der, og mange mener at den er en fortidslevning som nå ikke lenger har noen praktisk funksjon. For noen år siden ble det imidlertid fastslått at blindtarmen kan ha betydning for utviklingen av immunforsvaret, særlig hos fosteret. Og nå tyder amerikanske undersøkelser på at blindtarmen kanskje virker som et trygt tilholdssted for tarmbakterier som bidrar til å fordøye maten vi spiser og hindrer skadelige mikroorganismer i å spre seg. Bakteriene ligger som et slimlag – som kalles en biofilm – på blindtarmens innvendige overflate og yter tilsynelatende vårt immunforsvar aktiv hjelp med både å danne og holde biofilmen ved like. Det er først nylig man har påvist biofilm i tarmen, og det har vist seg at størstedelen av den befinner seg i blindtarmen. Forskerne tror at bakteriene som ligger i blindtarmen, kan støtes ut og gjenskape en sunn bakterieflora i resten av tarmsystemet når dårlig mage har skylt ut tarmene etter en matforgiftning. Den omfattende hygienen i mange land i dag har gjort denne funksjonen mindre nødvendig, og derfor kan moderne mennesker fint klare seg uten blindtarmen.