kvinde der græder

Er alle tårer like?

Tårene kan piple fram av ulike årsaker - enten det er av sterke følelser eller litt rusk på øyet. Men det er forskjell på tårene alt etter om de viser seg ved følelser eller ved irritasjon i øyet.

10. august 2016

Alle tårer dannes i kjertler like over den ytterste delen av øyet.

De fleste produseres for å beskytte de fintfølende øynene våre mot bakterier og støv, og i løpet av en helt vanlig dag er den samlede tåreproduksjonen omkring to milliliter.

Tre ulike typer tårer

Basistårer: Fukter og fjerner mikroorganismer med bl.a. slim, fett, salt, bakteriedrepende enzymer og antistoff.

Reflekstårer: Dannes når øyet irriteres og skyller fremmedlegemer vekk med mange enzymer og antistoff.

Følelsestårer: Utløses av sterke følelser som smerte og inneholder stresshormoner og smertestillende stoffer.

|

En cocktail av slim, fett og salter

Men sammensetningen av tårer kan variere.

De vanligste typene inneholder slim, fett, salter, bakteriedrepende enzymer og antistoffer som spres i en beskyttende hinne jevnt over øyet hver gang du blunker.

Andre tårer fremkalles av irritasjon eller sterke følelser som sorg og glede og kan for eksempel inneholde stresshormoner.

Babyer bruker tårer som våpen

Noen tårer er også en del av en overlevelsesstrategi.

Det gjelder for eksempel for babyer, som blant annet gråter om natten for å hindre at mor blir gravid igjen.

Les mer om babyers evolusjonære våpen for å overleve i denne artikkelen: