chimpanse eating

Alle har en favoritthånd

En gang trodde forskerne at mennesket var den eneste arten som foretrakk å bruke den ene siden av kroppen. Men de siste årene har avslørt tallrike eksempler på dyr som gjør det samme. Nå er de store spørsmålene når i fortiden, og ikke minst hvordan, en slik særegenhet kan ha oppstått.

31. mars 2011

I mange tiår har forskerne trodd at mennesket var alene om å ha en utpreget preferanse for å bruke høyre hånd og en asymmetrisk hjerne med ulike oppgaver i høyre og venstre halvdel. Fordi både språket og høyrehåndens finmotorikk er unike for oss, og fordi begge styres av venstre hjernehalvdel, har forskerne dessuten satt delingen av hjernen i sammenheng med opprinnelsen av menneskeslekten, Homo.

Men i de siste årene har forskerne samlet en imponerende katalog over dyr som i sin daglige atferd foretrekker den ene siden, og alt tyder på at en asymmetrisk hjerne også er utbredt i dyreriket.

Egenskap fra urgammelt virveldyr

Eksemplene omfatter dyr fra alle grupper av virveldyr, og ifølge forskere som nevropsykologen Giorgio Vallortigara ved University of Trento, Italia, og atferds-biologen Lesley Rogers ved University of New England, Australia, kan denne egenskapen stamme helt tilbake fra en felles stamfar til virveldyrene for omkring en halv milliard år siden.

”Det er høyst sannsynlig at det begynte i et urgammelt virveldyr, slik at vi i dag ser asymmetriske hjerner hos krypdyr, amfibier, fugler og pattedyr. Og det ser ut til at oppdelingen av funksjoner er lik,” sier Giorgio Vallortigara.

Snarere enn å ha oppstått plutselig i menneskets utviklingslinje viser de nye funnene at virveldyrhjernen sannsyn-ligvis på et svært tidlig tidspunkt ble spesialisert i to deler. I et enda bredere perspektiv viser den store utbredelsen av en asymmetrisk hjerne at hjernen trolig fungerer best hvis den er litt asymmetrisk, slik at det med andre ord er en evolusjonær fordel å ha hjernen organisert på denne måten.

Hver side har eget kontrollsenter

Hjernen er i likhet med kroppen organisert i to halvdeler som tar seg av sanseinntrykk fra henholdsvis høyre og venstre side av kroppen. Nervebanene speilvendes imidlertid underveis, slik at venstre hjernehalvdel håndterer høyre side, mens høyre hjernehalvdel tar seg av venstre side. De siste årene har forskerne observert tallrike eksempler på dyr som foretrekker enten høyre side eller venstre side av kroppen når de utfører bestemte ting.

Mange av eksemplene gjelder den daglige letingen etter mat, og både hos fisk, krypdyr og amfibier har forskerne observert en preferanse for å snappe maten på høyre side, det vil si i høyre synsfelt, og under kontroll av venstre hjernehalvdel. Også mange fugler leter primært etter mat med høyre øye og plukker fortrinnsvis maten på sin høyre side. Faktisk oppdaget Lesley Rogers alt på 1970-tallet at man kan injisere et kjemisk stoff i venstre side av hjernen på kyllinger, og det gjør dem ute av stand til å skille mellom korn og småstein, men når det samme stoffet injiseres i høyre hjernehalvdel, har det ingen virkning.

Hos de fleste papegøyearter ser man en sterk preferanse (helt opptil 90 prosent av individene) for å bruke venstre fot til å plukke opp en ting med og holde den fast, mens de bruker nebbet til å be- arbeide den. Hos papegøyer er nebbet det viktigste organet de bearbeider gjenstander med og kan sammenlignes med høyre-hånden vår, mens venstre fot er som vår venstre hånd.

Interessant nok finner man denne preferansen for den ene foten bare hos fugler som bruker føttene til å lete etter mat. For eksempel er duer, som bare bruker føttene til å gå med, blitt sammenlignet med høns, som skraper etter mat med føttene, og testet for hvilken fot de brukte til å fjerne en tapebit på nebbet. Duene brukte begge føttene like mye, mens høns helt tydelig foretrakk å bruke den høyre foten.